Sinds de negentiende eeuw speelde de Oriënt een grote rol in de verbeelding van West-Europa. Wie Oosters denkt, heeft meteen het beeld voor ogen van duizend en één nacht, of van Ali Baba en zijn 40 rovers. Wij verbinden de Oosterse wereld met harems en verboden, erotische nachten. In de negentiende eeuw was er een grote markt voor schilderijen met een exotisch, oriëntaals thema. Op deze schilderijen, die gekocht werden door rijkere burgers, schilderde men liefst naakte slavinnen uit de harem van de sultan die de kijker verleidelijk aankijken. Die bevallige dames lagen op bedden gedrapeerd met luxueuze stoffen. Die interieurs hadden vaak weinig te maken met de landen in het Midden-Oosten of met de manier waarop mensen daar leefden. Oriëntalisme had meer te maken met de Westerse verbeelding, en met de strenge seksuele moraal in het Europa van de negentiende eeuw.
Aanbeveling: Ghalia oosterse accessoires, decoratie en meubels woonwinkel
Ook vandaag decoreren we hier in West-Europa onze kamers nog graag met meubels met een Oosters tintje. We laten tegenwoordig meestal wel de naakte slavinnen achterwegen, maar onze zucht naar het exotische is niet verdwenen. Wanneer we in de woonkamer lage zetels zetten en deze met kleurrijke, Marokkaanse kussens bedekken, dan wanen we ons even de koloniale meester in een warm, ver land. Of we wanen ons reizigers en bohemiens die zorgeloos alles achterlaten en op sandalen ronddwalen door onbekende landen.
Aanbieding: goedkope Egyptische hanglampen (gratis verzending)
Wanneer we onze woonkamers inkleden met Oosterse decoratie, dan heeft dat weinig te maken met onze liefde voor het Oosten. Net als bij onze negentiende-eeuwse voorgangers is onze voorkeur voor alles wat exotisch is een reflectie van onze afkeer van ons veilige, saaie bestaan in West-Europa. We verlangen avontuur en rijkdom en alles wat ontbreekt aan de dagelijkse sleur op kantoor en in het gezin. Door een kleurrijk kussen of een mooi versierde lamp creëren we even een fantasiewereld waar nog alles mogelijk is.